Don't forget about me

Chapter twentyone

2014-03-21 // 19:41:00 // Back for you - pågående
CHAPTER TWENTY
När filmen är slut är klockan kring åtta och vi ser att Claire redan sover, hon halvligger i Ericas knä och om man är tyst kan man höra hennes små snarkningar.
Erica lyfter försiktigt upp henne och börjar gå med henne bort mot hennes rum för att lägga henne. Erica är så bra med barn, jag kommer ihåg hur vi bara några dagar innan olyckan pratat om hur vi båda var redo för barn och att det var nästa steg efter att vi gift oss. Hur vi till och med utan att berättat för någon annan ur gruppen redan börjat förbereda ett barnrum av ett av gästrummen i våran lägenhet. Men nu kommer ju inte Erica ihåg något av det. Jag hoppas att Erica snart får tillbaka sitt minne så att jag kan prata med henne om sånt här igen, för jag vill inget hellre än att spendera resten av mitt liv med henne.
 
Josefines perspektiv 
 -3 dagar senare
 
Ett två tre fyra, jag är en partymyra sjöng jag med till musiken när jag skyndade mig fram över trottoaren, jag har ingena aning vad det betyder men jag gillar takten i musiken, den är skön att gå till. Nästa låt från spellistan startade nu och jag ökade takten på min gångart. Inte direkt bra att vara sen första dan efter att ha varit shiftlös fem dagar. Vilket var jätteskönt då jag kunde åka hem till mamma och pappa i Manchester. Det ska bli jättekul att få komma tillbaka till jobbet också och få träffa Georiga, min handledare och kompis, igen. Henne har jag inte sett på säkert 8 dagar vilket är en väldigt, väldigt lång tid. En annan anledning till att jag ökar takten är för jag känner iaktagen. Eller, jag vet inte om iaktagen men någon känns inte riktigt 100% rätt för tillfället. Kanske är det bara en oro-känsla om att jag skulle glömt hur man använder kassamaskinen men sånt glömemr man ju inte på bara åtta dagar. Jag höjer musiken ytterliggare och skyndar mig fram genom folkvimlet på stan. Efter några svängar och med en ny låt i öronen ser jag byggnaden där jag jobbar ligga. Waitrose, som är en stor mataffärs-kedja som finns på flera ställen i London. Jag saktar ner på farten för att inte komma in i affären helt anfådd och går lungt genom de stora dörrarna och försvinner in genom personalrummet inte långt från ingången. Där inne hittar jag Georiga bakom sitt skrivbord inne på sitt kontor och vi möts i en kram. Hon följer med mig till mitt skåp där jag lägger in väskan och mitt höstjacka innan jag tar på mig mitt förkläde över den vita skjortan. Jag går fram till schemat på dörren och ser att jag har kassatjänst fram till tolv i kassa tre. Dags att se om jag har glömt hur en kassapparat fungerar då. Jag säger snabbt hejdå till Georiga innan jag skyndar mig mot kassan då mitt skift börjar om en minut.
 
Den första timmen är ganska händelselös då det inte kommer så många kunder, det brukar det inte göra mellan 9 och 10-tiden på vardagarna. Jag sitter och snackar med Joel som sitter i kassa 2 om helgen. Joel är vår festprisse och på måndagarna har han ofta de mest bisarra historierna att berätta om sin händelserika helg. Jag ligger böjd över kassapparaten och gråter av skratt när han berättar om hur han och hans tjejkompis tydligen hade gått ut från festen och tio minuter senare kommit tillbaka med en stor trafikkon som de tydligen bytt till sig mot Joels ena sko. Plötsligt hör jag ett lågt harklande och någon som börjar ställa upp sina varor på rullbandet och jag flyger upp till en sittande pose och trycker lätt med foten på pedalen under kassan så rullbandet börjar röra på sig. Jag börjar pipa in sakerna kunden ska köpa men jag kan inte sluta skratta så jag biter mig hårt i innerkinden. Skakandes börjar jag istället fnissa då det är det enda sättet luften han komma ut. TA DIG SAMMAN JOSEFINE! skriker jag på mig och anstränger mig hårt att bara fokusera på att slå in koden till apelsinerna. Men efetrsom de har samma färg som en viss trafikkon kan jag itne hindra skrattet att bubbla upp ännu en gång. Jag tittar upp i det vita taket för att ta mig samman ännu en gång och samla tankarna. Tankesamlandet avbryts snabbt när en mörk röst med brittisk accent säger mitt namn. 
"Josefine?" Säger personen försiktigt, som om han inte är riktigt säker på att det är jag. Skrattet skärs genast av och likaså all syretillförsele till min hjärna och mitt hjärna då jag håller andan för att se så det verkligen är han och jag inte sitter här och inbillar mig massa saker. Men jo, framför mig, i egen hög person står han. Där står Cole. 
"Um, heeeey" säger jag och drar ut på e:et och jag känner rodnaden krypa upp för mina kinder. 
"Hello" svarar han vänligt men helt plötsligt ser också han ut att vara nervös, åh vad gulligt. Jag piper hans varor i tystnad och öppnar gång på gång munnen för att försöka starta ett samtal men jag kommer inte på något smart att säga.
"Soooo" börjar han och jag sväljer. "I've tried calling you a few times but you never answered" fuck. Den frågan jag absolut inte ville skulle komma. Vad ska jag svara?
"Oh, you have? I'm sorry but my phone broke when I dropped it on the floor. But I'm getting a new one!" Lägegr jag snabbt till. Jag hejar på min mun efter vad jag sagt, snacka på att komma på en bra lögn. Visserligen inte hellögn eftersom jag tappade den i golvet i lördags men den sprack inte. 
"Oh" svarar han och ger mig, vad jag tror är,ett lättat leende. "Almost started to believe you were ignoring me" säger han på skoj och jag skrattar lite lätt. Hoppas han inte hör hur ansträngt det är för om sanningen ska fram så har jag ignorerat honom. Varenda gång telefonen ringt har jag stirrat minst tio sekudner på skärmen ifall det skulle vara han och när det väl va han lade jag ner den och sprang till ett annat rum tills det slutade ringa. Egentligen var det för att jag inte kände att jag var tillräckligt bra för honom. Han var uppenbarligen skitsnygg, riktigt snäll, kunde karate och gillade att rädda damer i nöd. För att inte tala om vrålsexig och rik. Till och med nu, när han stod framför mig i vanliga mörkblåa jeans och en vit. v-ringad t-shirt hade han den där utstrålningen som säger, 'jag är skitsnygg och rik och jag vet om det' och jag som kom från en vanlig, medelklass familj, jobbade i en mataffär men den vanliga mataffärslönen, ja det var ju självklart att jag tyckte detta var skrämmande. Och det var anledningen till att jag ignorerat alla hans samtal med hoppet att han skulle glömma bort mig. 
 
När alla hans varor var skannde tryckte jag på enter och slutsumman ploppade upp på den svarta, digitala skärmen på höger sida om mitt huvud. Cole drog sitt kort i kortläsaren och jag godkännde det snabbt innan studerade han. Han såg verkligen ut som en supermodell där han stod och fokuserat slog in sin pin-kod så köpet kudne gå igenom. 
"So Josefine, would you like to" börjar han när en stor krash hörs genom hela butiken. Jag vänder mig snabbt om och ser Georiga komma utspringande från kontoret mot det äldre damen med rullator som låg på golvet tillsammans med vårt före detta berg av konservburkar innehållande krossade tomater. Hon möter min blick och viftar handen i en kom-rörelse samtidigt som hon ropar. "Jo get over here now!". Jag låser snabbt datorn och rusar mot dem och lämnar Cole ensam vid kassan tillsammans med hans varor och halvklara fråga.
 
Ericas perspektiv

Nej, nej, nej, nej, nej. Ljudet av metallgalgarna som drogs mot metallstången skrapade i min öron när jag dömde ut klänning efter klänning. Nej, nej, nope, nope, väldigt väldigt väldigt nopeelinope jag tror jag kräks, kanske, nej,  nej, nej ,absolut inte, nej, nej, skulle hellre dö än att ha den på mig...
"What about this one Erica?" Hörde jag Eleanors röst och jag snurrade på huvudet och tittade mot El som stod och höll i en enkel svart klänning.
"Njaaaa, I don't know, it feels to simple, and dark" sa jag tveksamt.
"But what kind of dress do you want then? I think we looked at about half the store, and let's face it hubby, this store is big, sa hon och jag tittade ut efter alla rader med klänningar. Hon hade helt rätt, vi hade varit här inne i en halvtimme och jag hade sagt nej till varenda klnning vi sett. 
"I don't know what I want, that's the problem." sa jag med ledsen ton och putade med underläppen. "All I know is that when I see the dress, I'll now it's the one" fortsatte jag sedan med drömmande ton. El skrattade åt mig och tog min hand och drog bort mig till den delen av affären vi inte varit i än. Hon ställde mig framför en ställning med klänningar och log nöjt.
"Close your eyes and let your hand wander over the gallows. When it feels hot you know you've found your dress" säger hon och jag skrattar högt åt hennes knäppa logik men stänger sedan ögonen och låter handen vandra över galarna, vad har jag egentligen att förlora? Jag fnissade åt min egen fånighet och det tog inte lång tid innan El också stämde in. Om jag hade sett något nu antar jag att vi fått massa blickar av de som jobbade i affären. Två 25-åringar som står och ja, de skulle ju inte ha en aning om vad vi gjorde. Men det vi gjorde var att leta efter den perfekta klänningen att ha på sig när vi skulle ut och fetsa. El hade efter flera veckor slutligen övertalat mig att följa med henne, Jossan och Liza ut för att ha en hederlig girls-night-out så det var varför vi befann oss här, mitt i ett nästan tomt köpcentrum för att hitta något vi båda kunde ha på oss. Jag vet inte om det var stundens barnslighet blandat med barbie film eller om det bara var inbillning men plötsligt kändes en av galgarna lite varmare än vad de andra metallstyckerna gjorde. Jag stannade handen och slog upp ögonen och lyfte ut klänningen från stången och tappade nästan andan när jag såg hur fantastiskt udnerbar den såg ut. Den var ljust rosa med genomskinligt spetstyg prydd med små stenar längst halslinningen och lite här och där på klänningen ner till att kjolen börja och de tunna lagrerna av tyg flöt ut. Det kanske inte va den optimala festklänningen, den skulle förmodligen vara bättre att ha på sig på en dejt men fuck it, jag skulle ha den klänningen eller ingen alls. 
 
Femton minuter senare satt vi med varsin plastbehållare med glass. El hade såfort vi kom ut ur affären men min nya klänning bestämmt att nästa stopp var glassbaren och här satt vi nu. Med varsin mjukglass, min med kolasås och hennes med turkos tuggummismak. Vi smaskade i tystnad men den var inte eller jobbig eller pinsam, det hade den aldrig varit, från stunden jag träffade henne efter olyckan hade jag kännt mig bekväm när jag var i El:s sällskap. 
"Thank you so much for all the babysitting you've been doing with Claire lately" säger hon och jag tittar upp från min glass och in i hennes leende ögon. Jag sväljer snabbt glassen och ler stort mot henne.
"Absolutley no problem" säger jag med ett stort leende och ställer ner glassen på bordet innan jag sparkar av mig mina ballerinaskor och korsar benen i den stora fåtöljen jag sitter i. Sedan fångar jag in allt mitt långa hår med högerhanden och lägger det över högeraxeln innan jag plockar upp min glass och gör redo en ny sked att lassa in i min mun.
"I just can't help loving that little girl, I might not remember her but I love her" säger jag och mitt leende växer sig större på min läppar när min tankar vandrar till den lilla, spralliga flickan som, visst det låter cheesy, men som verkligen får min värld att lysa upp när jag känner mig som lågast och så långt ifrån ytan jag kan komma. När jag är längst ner på botten i ett hav av svarthet och sorg och tappar allt hopp på att någonsin komma upp till ytan och se världen i färg igen kommer hon där som en boll av ljus och glädje och leder mig ut ur de mörka vatten som annars skulle sluta mig.
"She loves you very much too" säger El och mitt leende blir ännu större och ny också lyckligt. El lägger huvudet på sne och tittar på mig med fundersam blick.
"What frågar jag snabbt. "Do I have ice cream around my mouth?" Frågar jag och plockar upp servetten och torkar mig snabbt med den. 
"No, no your face is fine" säger hon med det fortfarande fundersamma ansiktsuttrycket. "It's just that I don't think I've seen that smile of pure hapiness on your face since I met you after the accident" säger hon och jag blir häpen. Men när jag sedan tänker efter vad hon sagt kan jag relatera till det, det har gått nästan tre månader sedan jag vaknade upp i det där sjukhusetrummet och på den tiden har jag nog bara skrattat, verkligen skrattat tre gånger. Alla tittar hela tiden på mig som om de vill ha mig tillbaka, som om jag är en ailen som har tagit över den gamla Ericas kropp och nu styr henne, alla tittar på mig på det sättet utom två personer, och det är min mamma och Claire. Mamma är den enda som inte är på mig, minns du detta, minns du detta, kommer du ihåg någon, har du gjort några framsteg och så vidare och så vidare... Och sen har vi underbara lilla Claire som inte bryr sig om jag kommer ihåg något eller inte. Om jag inte kommer ihåg förklarar hon glatt för mig hur jag ska göra när vi leker mamma, pappa, barn eller läser en Bamse-tiding eller så bryr hon sig inte ens om det utan gör något annat och har glömt vad jag inte kom ihåg en halv minut senare. 
 
Jag kommer på att jag inte svarat El och ger henne bara en axelryckning som svar innan jag fortsätter att äta min mjukglass. Vi sitter där i någon minut och mina tankar ska precis vandra när El ställer ner sin tomma plasthållare och harklar sig, och jag som trodde jag åt fort, den kvinnan slänger ju i sig glassen haha. 
"Erica" börjar hon med seriös ton och jag slutar genast med mitt tankeskrattande.
"Yeah?" Fråg-svarar jag tveksamt och ser nervöst mot henne.
"I have something I want to talk to you about." Säger hon och ler när hon ser min förskräckta min. "It's noting serious, well it is serious but not bad, bad serious" förklarar hon aningens flummigt och jag ställer frågan jag känner att det är min plikt att fråga.
"Are you doing drugs El? Because if you do there are alout of help to get" börjar jag mitt tal men klipps snabbt av hennes gabflabb.
"No no no not att all, We, me and Louis have been talking alot latley and" 
"ARE YOU GETTING A DIVORICE?!" nästan skriker jag i panik och ber till gud att det snälla, snälla inte är så. El ser förskräkt ut och utbrister.
"No you idoit, we are trying to get pregnant again" och jag går in i chock som snart bytts ut till lättnad och glädje. Helt random börjar jag beatboxa och när jag fått upp den takt jag ville ha halvsjunger/rappar/säger jag högt. "Eleanor drops the bomb, bomb, trying to be pregnant lady on the run!!!!!"

SKA IVÄG OM 20 MINUTER OCH SITTER I MJUKISBYXOR OCH EN FUCKAD HÄSTSVANS SÅ LÄSER IGENOM IMON!!!
 
ÖNSKA MIG LYCKA TILL, JAG SKA HOPPTÄVLA PÅLLEN PÅ SÖNDAG.
 
5 KOMMENTARER TILLS NÄSTA
 
PUSS ERICA 
 

Kommentarer
Bella

Jättebra! Lycka till på tävlingen! :)

Svar: Tack! :)
onednooveller.blogg.se

2014-03-21 | 21:05:24
Jennifer

Suuuper bra! ;) <3

2014-03-24 | 19:58:16
Bloggadress: http://pennie.devote.se
Lovisa

Super duper bra!!! Lycka till :)

2014-03-24 | 20:40:11
Bloggadress: http://pixle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback